Начало / Университетът / Факултети / Факултет по науки за образованието и изкуствата / Специалности / Магистърски програми / Факултет по науки за образованието и изкуствата / Специална педагогика / Жестов език в образованието (за завършили други специалности)

   

Срок на обучение: 3 семестъра
Форма на обучение: задочна (платено обучение)
Ръководител: гл. ас. д-р Славина Лозанова
e-mail: sjlozanova@uni-sofia.bg
тел: 0889139846
Условия за прием
В тази магистърска програма могат да кандидатстват специалисти със завършена бакалавърска степен от всички специалности.
Приемът на студентите се извършва по документи и чрез събеседване. Конспектът за събеседване включва теми по актуални въпроси за образованието на глухите деца и мястото на жестовия език в обучението. За глухите кандидат-студенти с жестов език събеседването се провежда на български жестов език и писмен български език. Класирането се реализира по успех от дипломата за висше образование, не по-нисък от добър и обобщена оценка от събеседването с кандидата.
Обучението започва в зимен семестър на съответната учебна година и се провежда на български език.
Образователни цели:
Магистърската програма „Жестов език в образованието“ подготвя педагогически специалисти, които да отговорят на съвременните изисквания за осигуряване на пълноценно образователно приобщаване за децата и учениците със слухови нарушения според законовата рамка, респективно Закона за българския жестов език, където българският жестов език (БЖЕ) се припознава като естествен самостоятелен език, средство и метод на обучение, учебен предмет за изучаване и условие за осигуряване на качествено образование и пълноценен живот за неговите ползватели. Обучението има за цел усвояване на българския жестов език (БЖЕ) и методическо обезпечаване на неговото преподаване и включване в образователния процес.
Учебните дисциплини са с теоретико-приложен характер и дават възможност на студентите, по време на обучението да изградят знания и умения за преподаване и приложение на жестовия език в общообразователните учебни заведения, социални и ресурсни центрове.
Студентите се запознават с различни модели за интегриране на жестовия език в процеса на обучение и формиране на култура за билингвистична комуникация (словесен и жестов език). В тази връзка формират способности за работа с институции и представители на различни общности, които имат интерес и необходимост да използват жестов език. Наред с това придобиват компетенции да консултират родители, педагогически и други специалисти, при организиране на условия и приложение на БЖЕ в обучението и за комуникация.
Предвидени са аудиторни и извънаудиторни занятия, като лекционни курсове, семинари, практически упражнения, текуща практика, работа в общността, в мултикултурна среда от глухи, разпределени в три семестъра. Първият семестър е насочен към овладяване на задължителните дисциплини за придобиване на педагогическа квалификация и формиране на начална жестова компетентност по БЖЕ. Вторият семестър осигурява необходимите знания за БЖЕ като езикова система, средство за преподаване и комуникация и за образователно приобщаване. В третия семестър БЖЕ се разглежда като език на преподаване и език – цел на обучението с оглед на методологията на преподаване на езика.
Заложеният в учебния план практикум е в две части, целящ овладяване на българския жестов език в степен, необходима за осъществяване на комуникация с лица с нарушение на слуха от различни възрасти и за неговото преподаване на чуващи и глухи деца и ученици. Предвиден е стаж за прилагане на усвоените компетенции на практика в директна работа с ученици, учители, родители и представители на общността.
Студентите се дипломират с полагане на държавен изпит.
Професионална реализация :
Магистърската програма дава възможност на завършилите студенти да придобият професионална квалификация „Учител по български жестов език“. Завършилите програмата специалисти биха могли да се реализират в системата на предучилищното и училищното образование, висшето образование, социалната сфера и всички институции, които предлагат услуги и дейности в подкрепа на личностното развитие както на глухи, така и на други деца и ученици, според индивидуалните им потребности от комуникация в жестов код.
Конспект за събеседване
за магистърска програма „Жестов език в образованието“
1.Мотивация за кандидатстване в избраната магистърска програма
2. Самооценка на знанията и уменията на български жестов език
3. Идеи за подобряване на комуникативните способности на глухите деца в говорим и жестов език
4. Актуални проблеми на обучението на деца и ученици с увреден слух в съвременните образователни условия
5. Нормативна регулация на българския жестов език в образованието.