Начало / Университетът / Факултети / Факултет по науки за образованието и изкуствата / Специалности / Магистърски програми / Факултет по науки за образованието и изкуствата / Специална педагогика / Педагогика на зрително затруднените (за завършили специална педагогика и други педагогически специалности)

   

Срок на обучение: 3 семестъра
Форма на обучение: задочна (платено обучение)
Ръководител: проф. дпн Мира Цветкова-Арсова
e-mail: mcvetkova@uni-sofia.bg
тел.: 02/9706 229
Приемът в тази магистърска програма се извършва по документи, по успех от дипломата за висше образование, не по-нисък от добър в зимен семестър. Необходима е диплома за придобита педагогическа правоспособност.
Тази магистърска програма цели да разшири и задълбочи знанията и уменията, придобити по различни педагогически специалности в бакалавърска степен, както и да изгради нови познания и практически умения. Тя предвижда да подготви професионалисти в редица специфични области. Програмата си поставя за цел да предложи управленски опит и умения, както и да създаде изследователски качества. Магистърската програма позволява да се получат необходимите умения в областта на рехабилитация на възрастни късноослепели лица, по брайлово писмо и по всички специални програми, преподавани на зрително затруднени ученици в специалните и в масовите училища.
Чрез магистърската програма ще се получат знания и умения за:
 особеностите в преподаването на зрително затруднени ученици в специалните училища и в системата на приобщаващото образование;
 специалните програми, преподавани на зрително затруднени ученици;
 брайловото писмо при слепите;
 ранно въздействие при зрително затруднени деца в доучилищна възраст;
 работа с родителите на зрително затруднени деца и ученици;
 познания за работа с ученици с множество увреждания и сляпоглухи;
 различни видове терапии подходящи за зрително затруднени деца и ученици;
 формиране на управленски качества;
 създаване на изследователски умения и компетенции;
 познания по специална педагогика на национално и международно ниво.
 Изискванията към професионалните качества и компетенции на магистъра по Педагогика на зрително затруднените са:
 да преподават по специалните програми: полезни умения, ориентиране и мобилност, зрително подпомагане;
 да преподават в начален курс на училищата за деца с нарушено зрение;
 да преподават в среден курс на училищата за деца с нарушено зрение при наличие на друга базисна специалност;
 да работят като възпитатели в училищата за деца с нарушено зрение;
 да бъдат специалисти по рехабилитация на възрастни зрително затруднени;
 да бъдат ресурсни учители в системата на приобщаващото образование;
 да бъдат учители по ранно въздействие и консултанти на родителите;
 да са учители-терапевти на зрително затруднени деца и ученици;
 да са учители на сляпоглухи;
 да бъдат учители на зрително затруднени с множество увреждания;
 да заемат ръководни длъжности в специалните училища, в ресурсните служби и в други служби за зрително затруднени;
 да бъдат специалисти по проблемите на зрително затруднените лица в системата на социалните грижи здравеопазването и образованието;
 да преподават по педагогика на зрително затруднените във висшите учебни заведения и колежите и да са специалисти в областта на научно-изследователската дейност.
Магистърската програма дава професионална квалификация: Специален педагог, учител на зрително затруднени.