
Днес в в Kонферентната зала на СУ „Св. Климент Охридски” се проведе лекцията по икономика на професор Джанмарио Верона на тема: „Иновацията: двигател на микро и макро ниво за растежа“.
Лекцията, организирана съвместно с Италианския културен институт в София, се провежда в рамките на Магистърска програма “Антропологически изследвания на Средиземноморието и Балканите: Италия-България” на Факултета по класически и нови филологии към СУ „Св. Климент Охридски”, припомни г-жа Анна Амендоладжине, директор на Италианския културен институт – София, която откри лекцията.
Тя даде думата на проф. на проф. Цветан Давидков от Стопанския факултет, който представи лаконично тематиката на лекцията с думите: „Иновациите са основен фактор на конкурентността”и продължи с биографията на проф. Верона.
Джанмарио Верона завършва Икономика на предприятията в Икономическия Университ „Бокони” в гр. Милано със специалност маркетинг, има докторска степен по Мениджмънт и специализация в Sloan School към Масачузетския Технологически Институт. От 2008 г. е щатен преподавател в „Бокони”, а от януари 2012 г. е директор на Магистърска програма по Бизнес Администрация (MBA) на Sda Bocconi School of Management. От декември 2012 г. е Chair Professor по маркетингови Иновации към Telecom Italia Mobilе. Преподава управление на иновациите и развитие на нови продукти в различните училища към Университета „Бокони”: Undergraduate School (Управление на технологиите и на иновацията), Graduate School (Стратегия на технологиите и иновацията), PhD School (Теория на иновацията) и Sda Bocconi School of Management (MBA: Дигитални стратегии, с приложение „Създаване на нови продукти”).
Професор Верона каза, че основната причина за идването му в София е, че някои от най-добрите му студенти са именно от България.
Той проведе лекцията под формата на презентация като даде възможност на гостите да задават въпроси на български, италиански или английски по всяко време.
В лекцията си професор Верона описа предимствата на иновациите и инертните сили, които възпрепятстват бизнеса и неговия растеж. Примерите, които той ползва, са от различни сектори и производства – презентацията започна с примерите за иноваторите Леонардо Да Винчи и Томас Едисън и продължи към Марк Зукърбърг. Посредством тях бе обяснено как бихме могли да използваме иновацията като двигател на развитието. Професорът обясни какво е иновация, след това даде примери за важността на иновацията, а в третата част разказа защо лидерите избягват иновациите.
Лекцията завърши с полезни съвети как да бъдем иновативни, базирани на изследванията на Джанмарио Верона.
Някой от най-интригуващите определения на професора за иновацията бяха:
„Иновацията от една страна е функция от идеи, но от друга страна тази идея трябва да бъде представена на пазара.”
„Иновацията е интуиция, но и способност тази интуиция да бъде вкарана в етап на комерсиализация.”
„Иновацията е горивото на икономиката, защото стимулира растежа ѝ.”
Според проф. Верона иновацията е изключително важна за страни като България, които трябва да се стремят към ръст на икономиката и промишлеността. Според проф. Джанмарио Верона обществото трябва да се замисли над определението на феномена потребителска шизофрения: „Плащаме страшно много пари за красив телефон и накрая говорим по Skype, защото е безплатно”.