Начало / Университетът / Факултети / Стопански факултет / Новини от факултета / Геймификация на ученето: любопитство, интердисципинарност и ангажираност

   

15.11.2021

 

Стопанският факултет на СУ „Св. Климент Охридски“ и Сдружението на възпитаниците на Стопанския факултет са официални партньори на Майкрософт и ЮНЕСКО в организацията за България на глобалното състезание „В хармония с природата“ в Майнкрафт: образователна версия. Сдружението на възпитаниците на Стопанския факултет е дългогодишен партньор на Майкрософт и организира курсове за учители в областта на STEM (science, technologies, engineering and mathematics), облачните технологии на Майкрософт и геймификация на образованието чрез Майнкрафт.

Picture1

Всяка година Майкрософт и Майнкрафт организират глобално „строително“ състезание в любимата на милиони ученици по света игра. То има за цел да популяризира Глобалните цели за развитие на ООН и да стимулира социално ангажираното учене и гражданското образование. Освен възможността учениците да демонстрират идеите си за устойчиво бъдеще, състезанието запознава учителите и родителите с възможностите на играта да се използва за по-интересно обучение по всички природни предмети.

Майкрософт придоби Mojang (шведската компания, стояща зад Майнкрафт) през 2014 г. за рекордните 2,5 милиарда долара. Две години по-късно се появи първото издание на образователната версия на Майнкрафт и постепенно Майкрософт го наложи като успешна платформа за обучение по всички предмети по цял свят. Развиха се цели екосистеми от предприемачи, които използват Майнкрафт за обучение и забавление. Децата започнаха да учат да програмират в Майнкрафт – както визуално-блоково, така и с Java Script.

В съответствие с договора на Министерството на образованието и науката с Майкрософт, всички училищни облачни акаунти в Офис 365 дават достъп до образователната версия на Майнкрафт безплатно.

Глобалното състезание „В хармония с природата“ изисква децата да открият решения на съвременните предизвикателства, свързани с опазването на околната среда и застрашените животински видове и използването на възобновяеми енергийни източници. След регистрация тук се кандидатства с качване на видеа с продължителност две минути. Видеата илюстрират основните идеи и аргументи на участниците. Срокът е до 14 часа българско време (12 GMT) на 19 ноември.

Доц. д-р Тодор Ялъмов, зам.-декан по научноизследователската дейност, иновациите и проектите на Стопанския факултет проведе серия от уебинари с участието на посланик Христо Георгиев, главен секретар на Националната комисия за ЮНЕСКО, учители-иноватори от мрежата teacher.bg, родители и ученици. Участниците се запознаха с възможностите на играта да се учи докато се играе и да се играе докато се учи.

Picture2

Геймификацията или игровизацията на ученето отдавна е вплетена дълбоко в педагогическата философия на преподавателите в Стопанския факултет. Проф. Анастасия Бънкова публикува първите си статии за деловите игри още през 1981 г., а през 1988 г. нейна игра е публикувана във Великобритания в Handbook of Management Games с редактор Cris Elgood. Проф. д.ик.н. Невяна Кръстева и Петър Сеизов (възпитаник на факултета) вече почти 20 години провеждат маркетингова игра като част от курса по Маркетинг на проф. Кръстева. Проф. дсн. Цветан Давидков провежда тренинги на учители как да използват различни видове игри за реализиране на педагогическите си ситуации. От учебната 2021/2022 г. Стопанският факултет стартира нова магистърска програма „Геймификация в бизнеса, публичния и неправителствения сектор“. През летния семестър студентите в тази програма ще имат курс „Геймификация с Майнкрафт“, воден от доц. д-р Тодор Ялъмов.

Стопанският факултет и Центърът за образователни услуги към СУ „Св. Климент Охридски“, който се управлява от факултета, активно се ангажира с реформирането на средното образование – преподаването на предприемачество (проф. д.с.н. Цветан Давидков), преподаването на информационни технологии и SТЕМ (доц. д-р Николай Нетов), компютърно моделиране и Майнкрафт (доц. д-р Тодор Ялъмов), гражданско образование (съавтори на три от четирите одобрени учебници за 12 клас са проф. д-р Теодор Седларски, доц. д-р Тодор Ялъмов, гл. ас. д-р Георги Ганев, гл. ас. д-р Любен Иванов). Сред нашите докторанти са много учители и директори на средни училища, а част от колегите се ангажират като членове на училищните настоятелства и обществени съвети на училищата на децата си.

Стопанският факултет е силно ангажиран и с неформалното образование, например чрез Техномеджикленд – уникален детски център за интерактивно учене със силно застъпена геймификация в потребителските пътеки, възможна заради уникалната си информационна система и специално измислени експонати. През месец ноември към екипа на катедра „Стопанско управление“ се присъедини маркетинг-мениджърът на Техномеджикленд ас. Алексей Потебня, който е дългогодишен хоноруван асистент на проф. д.ик.н. Невяна Кръстева.

Участието на Стопанския факултет като ментор в това състезание е естествено продължение на организираните хакатони и дейтатлони (финтех, големи данни, околна среда) за студенти и докторанти и като реализиране на социалния ангажимент на факултета като член на Глобалния договор на ООН и партньорството ни с УНИЦЕФ.

За допълнителна информация, свързана със състезанието „В хармония с природата“ се обръщайте към доц. д-р Тодор Ялъмов.