Начало / Новини / Новини и събития / Предприемачеството – от малките стъпки до големия успех - Европейски ден на предприемача 2019

   
Предприемачеството – от малките стъпки до големия успех - Европейски ден на предприемача 2019

Научноизследователският сектор на Софийския университет „Св. Климент Охридски“ проведе в Дома на Европа в София 17-то издание на Европейския ден на предприемача - 2019 г. Мотото на форума тази година бе „Предприемачеството – от малките стъпки до големия успех“.

Божил Добрев, директор на Научноизследователския сектор на Софийския университет откри събитието и отбеляза, че то е инициатива на Европейската комисия с цел да стимулира предприемачеството основно с младите хора. „Вече 17 години Софийският университет е главен организатор на това събитие, което тази година се провежда със сътрудничеството на Business Club Sofia University, Министерството на икономиката и Областния информационен център – София“. Инж. Добрев подчерта, че Софийският университет винаги е обръщал внимание на възможностите студентите, младите хора да започнат свой бизнес и осигурявал подкрепа в тези начинания.

Заместник-министърът на икономиката г-жа Лилия Иванова поздрави присъстващите и заяви задоволството си да участва на откриването на Европейски ден на предприемача - 2019 г. Тя подчерта, че Министерството на икономиката е съпричастно към събитието и всяка година го подкрепя.

Нашите усилия са насочени към осигуряването на благоприятни условия за стимулиране реализацията на всяка позитивна идея, която може да се превърне в бизнес. Предприемаческата енергия, креативността, творчеството на младите хора са двигателите на това да се лансират на нашия пазар нови стоки и услуги, които са с иновативен елемент“, заяви заместник-министърът.

1-1

По думите й, само за последната календарна година Министерството на икономиката е осигурило близо 150 млн. лв. за предприемачи чрез различни схеми за финансово подпомагане. Иванова посочи, че през тази година по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ /ОПИК/ е приключила процедура „Насърчаване на предприемачеството“, по която 353 новосъздадени предприятия ще получат финансова подкрепа в размер на близо 67 млн. лв. По думите й, чрез инструментите за финансов инженеринг на Фонд на фондовете, по които публичните средства се предоставят също по ОПИК, са предвидени три Фонда за ускоряване и начално финансиране. „До този момент Фондът на фондовете е създал два такива инструмента, които активно работят и набират проектни предложения за подкрепа на стартъпи. Това са Фондът на финансовия посредник „Невек Мениджмънт“, с публични средства от близо 40 млн. лв. и „Иновейшън Акселерейтър България“ със средства от около 30 млн. лв.“, допълни тя.

Зам.-министър Иванова подчерта, че Стартъп икономиката е раздвижила много области, особено в технологичната индустрия, а приоритетни сектори, в които българските стартъпи показват потенциал са биотехнологии, изкуствен интелект, умни градове, виртуална и добавена реалност, роботика, електромобили и автономни автомобили, дронове, 3D принтиране и дигитализацията.

Лилия Иванова изтъкна, че Министерството на икономиката и неговият експертен потенциал са водеща институция, която изпълнява Иновационната стратегия за интелигентна специализация, чрез която се подкрепят предприемачеството и иновациите.

Заместник-министърът каза още, че усилията на министерството са насочени към осигуряване на благоприятни условия, при които всеки да има възможността да реализира потенциала си и да превърне идеите си в работещ бизнес. „Именно предприемаческата енергия, креативност и мотивация задвижват производството и продажбата на нови продукти и услуги, а предприемачите представляват незаменим ресурс за творчески идеи и решителност“, завърши тя.

Според декана на Стопанския факултет доц. д-р Атанас Георгиев, Университетът има сериозен ангажимент към развитието на предприемачеството в България не само за студентите на Софийския университет – бакалаври, магистри и докторанти, но и в по-широки кръгове, като се развиват много проекти и партньорства с различни институции и организации.

Ние сме заявили нашия ангажимент към тази тема като от една страна развиваме партньорството с бизнеса и завършилите студенти и нашия Кариерен център, от друга страна засилваме нашите усилия по отношение на иновациите и проектите и научно-изследователската дейност“, каза доц. Георгиев и специално изрази благодарността си към досегашния декан на Стопанския факултет доц. Теодор Седларски, в чийто мандат са се развили много успешни партньорства.

Деканът отбеляза и успешното партньорство с Фондация E-commerce Success и заяви, че тази есен стартира второто издание на съвместната програма на Центъра за образователни услуги към факултета с тях и Българската е-комерс асоциация, Българска стопанска камара, в която програма собствениците на малък бизнес се подготвят, обучават за по-успешно навлизане на пазара. Деканът посочи, че вече имат конкретни примери как тази програма дава резултати. Той говори и за програмата „Еразъм млади предприемачи“, за партньорството с Индустриален клъстър „Средногорие“ и на други партньорства.

2-2

„Отворени сме за нови идеи и за това как заедно да развиваме предприемаческата среда в България. Вярвам, че нашият факултет като бизнес факултета на Софийския университет, като водещ в направлението „Икономика, администрация и управление“, има задължението не само да обучава подготвени кадри за бизнеса, а и да развива предприемаческата култура, тъй като част от студентите имат голям потенциал за това“, каза накрая доц. Георгиев и пожела успешна работа на форума.

Ваня Манова, мениджър на MasterCard на България и Северна Македония, вижда ролята на технологичната компания в създаване на среда за развитие на иновациите. „Предприемачите се нуждаят от ноу-хау, достъп до системи и регулации и ние им осигуряваме това партньорство, увери тя. От 28 октомври има нова програма за финтех компании, която свързва с потенциални инвеститори от глобалната среда.

С една от платформата за разработчици StartPath бързо се изграждат съвременни финансови решения, които съвсем не се ограничават само до разплащанията. Специално за студентите има и нова инициатива на MasterCard, която им предлага гъвкаво работно време, за да не се нарушава учебния процес, при която се тестват иновативните им идеи.

3-3

Управляващият съдружник на инвестиционна консултантска компания "Маконис" д-р Евгений Кънев даде ценни съвети как да успее да се реализира проект на стартираща компания. Трябва да има ясен бизнес модел, който да отговаря на „любимите“ въпроси на банкерите, когато се търси финансиране, продуктът да е с добавена стойност и да съдържа иновации.

„Ако проектът прескочи трапа „Долината на смъртта“, където бизнес идеите умират, той ще оцелее“, заяви консултантът. Той е убеден, че успехът зависи от оригиналната идея, екипа, премерения риск, но най-вече дали има възможност да се развива създаденият продукт на глобалните пазари.

„Най-лесни за разбиране са иновациите, при които се намалява себестойността на продукта, при цена по-ниска от тази на конкурентите, както и възможността да достигне до повече потребители, обясни консултантът. – За целта трябва да се заложи на бранд, като зад него да застане инвеститор с името си.

„15,6 млн. евро от инвестиционния фонд за дялов и рисков капитал "Иновейшън Акселерейтър България" ще предостави достъп до дялово и квази-дялово финансиране на 200 стартиращи компании през следващите пет години“, обяви инвестиционният мениджър на фонда Ангел Ангелов.

Той определи визията на фонда с фокус върху ключови сектори с висок приоритет в местната икономика с потенциал за устойчиви иновации – здравеопазване, образование, грижа за възрастните, транспорт и логистика, дигитализация.

„Търсим продукт или прототип, който вече е приет от предприемача“, разкри Ангелов и напомни, че за да се инвестира в него, иновацията трябва да е вложена в устойчив бизнес модел и да има потенциал за експанзия на външните пазари. Той уточни, че при определяне на компаниите за финансиране от "Иновейшън Акселерейтър България" ще се прилага консервативен подход – от три до пет пъти възвращаемост на активите при по-малък риск, както и ще се изисква безупречна репутация на кандидатстващата фирма.

Ангелов добави, че "Иновейшън Акселерейтър България" работи с университети, акселераторски програми, от които се надява да дойдат и най-добрите проектни предложения. Той е на мнение, че само така ще се се създаде екосистема от стартъпи, която постепенното да позиционира България като лидер в областта на иновациите.

Илия Дечков, президент на Business Club Sofia University представи дейността на студентската организация в Стопанския факултет на Софийския университет, която се опитва да промени средата и създаде уникални и работещи условия за иновативно и творческо мислене на студентската общност.

Проблемите на интелектуалната собственост, предприемаческият талант и глобалната конкурентоспособност, новата законодателна рамка за дейността на предприемачите, бяха другите акценти във форума. Присъстващите имаха възможността да разберат за най-новите менторски и акселератоски програми в България, сред които на Coca Cola и фондация Bcause.

Основен акцент на форума бяха следобедните „фейс ту фейс“ сесии, в които 15 предприемача със стартирал безнес представиха своята дейност, обсъждаха идеи за нейното подобряване и даваха препоръки в реално време с помощта на платформата StartUp Stage на Павел Ташев. Продуктът дава възможност след края на всяка представена бизнес дейност да се даде оценка на презентационните качества на лектора, на дейността на компанията, идеи за бизнес –развитите и препоръки.

В Европейски ден на предприемача взеха участие студенти от Софийски университет, УНСС, Технически университет – София, представители на академичната и бизнес общност, предприемачи и младежи.