22.04.2019
На 18 май гост-лектор в курса Зелен маркетинг в Стопански факултет на СУ „Климент Охридски“ беше Любомир Ноков, съосновател и управител на "Био България " – производител на биопродукти с марка harmonica и собственик на верига от магазини "Биомаг" .
Интересна е историята на harmonica, не само разказана от увлекателен събеседник като г-н Ноков. Причината за насочването му към този пазар е нуждата на семейството му от здравословни био храни. Началото е през 2008 г. с био кисело мляко. Днес компанията произвежда над 120 продукта, които продава на българския и редица чужди пазари. От тогава този принцип е част от бизнес модела на компанията – „Всеки наш продукт е решение на конкретен проблем, казва г-н Ноков, така се развиваме. Търсим категории, завладени от имитации и предлагаме алтернатива.“
В основата на работата на компанията са партньорствата. Предимно с биопроиводители, от които купува суровини, но и с всички останали във веригата за създаване на стойност. 25-30 организации са свързани със създаването на един продукт и това естествено налага фокус върху отношенията с партньорите.
Централно място в работата на компанията е отделено и за грижата за околната среда. Всички опаковка са от рециклируеми материали. Компанията вече не използва полистирен и се насочва към алуминиеви кенове, като опаковка за серията безалкохолни напитки, които възнамерява да пусне на пазара.
Пазарът на био храни в България е все още под 1%, като потреблението е по-скоро свързано с образователното ниво на целевия пазар, отколкото с нивата на доходи. Потенциалът за растеж е значителен. „Бизнесът с био продукти тепърва ще се развива. Според мене ще има много интерес към този сектор и към качествената храна изобщо“, отбелязва г-н Ноков.