Начало / Новини / Архив / Архив на Горещи новини / „Алма Алтер“ беше домакин на едно от най-големите международни театрални събития за 2014 година

   
„Алма Алтер“ беше домакин на едно от най-големите международни театрални събития за 2014 година

В дните между 8 и 12 декември 2014 г. се състоя международният арт-форум „Алтер Его”, който Театър-лаборатория „Алма Алтер“ към Софийския университет организира за четвърта поредна година. Участие в това издание взеха трупи от Полша, Иран, Италия, Уелс, Русия, Чехия. Разнообразието в културните традиции на всяка от страните даде възможност на трупите да се съизмерят една с друга и в дискусионния панел заедно да намерят новите тенденции в театралното изкуство.

Форумът премина под мотото “Interact, React, Abstract”, със същото заглавие беше и песента-химн, написана специално за събитието от един от актьорите на театъра Георги Арсов. Наситената с усещания седмица започна с „Бракове по любов“, които алтернативният театър провежда всяка година на същата дата. Множество студенти, учители, влюбени, хора, идеи, предмети и др., сключиха брак със своите любими същества, учители, предмети, хора, влюбени, а някои и със самите себе си. Това, естествено, е позволено само в „Алма Алтер“, защото хората в театъра непрекъснато търсят начин да разчупят общоприетото, нормалното, всичко онова, с което сме свикнали, всичко онова, което ограничава.

На церемонията по откриване на събитието Николай Георгиев, директор на театъра, преряза лентата по алтернативен начин – без ножица в ръка, а само със своето намерение. Като домакини, актьорите на „Алма Алтер“ посрещнаха гостите си с нещо много чисто, много българско, спектакъла си „Зеленодиво” по романа на Димитър Атанасов „Тарпани”.

1_a

В рамките на международния арт-форум „Алтер Его” се проведе дискусионен панел на тема „Алтернативният театър – алтернатива на какво”. Николай Георгиев даде насока на разговора, като постави въпроса за това доколко трупите се определят като алтернативни и на какво са алтернатива. В хода на дискусията се установи, че театърът е алтернатива на самия себе си. Георги Няголов разгърна темата за ролята на квантовата естетика в театъра и търсенето на именно такива измерения на представленията. Николай Георгиев говори за използването на опита, който имаме за света и природата, в работата на сцената. Актьорите от Иран споделиха за своя начин на работа и необходимостта да казват това, което искат да кажат, чрез фрагмент, синтез и символика, за да избегнат невъзможностите, които имат. Актьорите от Русия не се определиха като алтернативна трупа, при тях на почит е класическият театър. Въпреки това Николай Георгиев отбеляза, че в тяхното представление намира голяма доза алтернативен подход.

Два от следобедите трупите прекараха в опознаване на София в панела „Get to Кnow Sofia with Alma Alter”. Актьорите-домакини се постараха гостите да останат очаровани и с положителни емоции като се забавляват заедно в това приключение.

2

По време на арт-форума зрителите имаха възможността да гледат няколко спектакъла. На сцената се качиха актьорите от Иран със спектакъла си „The Castle”, в който използваха текстове на Франц Кафка и някои библейски истории. Веднага след тях беше италианската трупа с “Dino”със спектакъл, в който Бернардо Касертано се пита: кое е перфектно и кое не? И кой решава това? Много енергия беше освободена на сцената същата вечер. Енергия, която извира от най-вътрешното на актьора, неговата изначална, естествена природа. И тази енергия бе пусната да блуждае в пространството на театъра, да бъде попита от стените и пода и от публиката, която накрая не успя да удържи аплодисментите си.

Гостите от Русия вдигнаха публиката на крака с представлението си „The Glass Menagerie” по Тенеси Уилямс. Актьорите показаха своята неудържима енергия и пълно отдаване на сцената и спечелиха аплаузите. Актьорите от Полша показаха един блестящ разказ за изгубването в света и самия себе си, както и за самотата като част от природата на човека, всичко това чрез изразните средства на физикъл театъра. Публиката успя да улови всеки импулс в телата на актьорите и да усети ритъма на затуптелите сърца от неудържимото движение на телата им. Ръкоплясканията се чуваха до подлеза на университета и бяха много продължителни. Поляците показаха класа и професионализъм. „Алма Алтер“ показа как реагира, извлича и интерактира на сцената със спектакъла си „Ромео и Жулиета”. Веднага след тях Уелс провокира публиката с въпроса кое е по-добро и кое лошо с представлението “Better/Worse”.

3

В края на форума се състоя втората част от дискусионния панел, в който бяха засегнати много теми и обсъдени всички участвали във форума представления. Изясни се разликата между движение и действие на сцената. В дискусията се включи представител от групата по творческо писане на Софийския университет, която присъстваше на всички представления и написа рецензии към тях. Тези рецензии показаха нов поглед върху спектаклите и театъра като цяло. Според режисьора на университетския театър Николай Георгиев, младите имат свои разбирания, които често са много по-интересни и провокативни от тези на дългогодишните критици.

Церемонията по закриване на форума премина с официално награждаване на участниците с т. нар. награди „Алтер”. Бяха раздадени златни тухли за отличие на трупите и, както биха казали актьорите от Уелс – even the cake was in tears, от радост, разбира се.