Софийска градска художествена галерия
Културният център на Софийския университет “Свети Климент Охридски”, заедно с водещи софийски галерии организира РЕ-ТУР – серия от обиколки на актуални изложби, в които кураторският разказ за съвременното изкуство ще срещне разказа и обратната връзка на публиката.
В първия си сезон РЕ-ТУР ще посети четири изложби – “Автопортрети” на Димитър Солаков в галерия “Структура”, “След 11 септември: образи от Кота нула” на Джоел Майеровиц в СГХГ, сборната “София Видео Арт Уийк” в “Гьоте-институт” и сайт-специфична инсталация на Кристина Димитрова в “Кредо Бонум”. Всяко събитие ще започне с тур, воден от автора или куратора и ще продължи с дискусия, в която публиката, с помощта на агент-провокатор – специалист в съответното поле, ще задава въпроси, ще изказва мнения и ще търси нови прочити.
* * *
Изложбата “След 11 септември: образи от Кота Нула” на фотографа Джоел Майеровиц, документира опустошенията и реконструкцията на Световния търговски център след 11 септември 2001. Ограден и класифициран като местопрестъпление, районът е затворен за всички фотографи, освен оскъдната информация за активистите в охраняваното заграждение, станал известен като “забранения град”. Това, което се случва на Кота Нула (Ground Zero) през месеците след трагедията, остава строго пазена тайна, но един фотограф заснема всичко - Джоел Майеровиц. Той е единственият, извоювал безпрепятствен достъп до мястото. Снимките му описват трансформацията от пълно опустошение до реконструкцията на основите. Кадрите, които той заснема, са основата на голям национален архив The World Trade Center Archive, който е част от постоянната колекция на Музея на Ню Йорк (Museum of the City of NY).
Джоел Майеровиц е определен като един от най-влиятелните улични (стрийт) фотографи и основоположник на Новата цветна фотография. Добрият уличен фотограф трябва да притежава две основни качества: търпението да чака непредвидените моменти и умението да ги хваща с натискането на спусъка. Майеровиц има и двете, независимо дали снима черно-бяло или в цвят, и бързо става виртуоз в занаята. През 60-те и 70-те години цветната фотография не се приема сериозно и няма място в света на изкуството, където преобладават черно-белите изображения. Работата на няколко пионери, сред които и Джоел Майеровиц, играе важна роля в промяната на това отношение. Като един от основателите на новата цветна фотография, той оставя сериозно влияние върху по-младото поколение и е двукратен носител на наградата Guggenheim Fellow, получава също отличията National Endowment for the Arts и National Endowment for the Humanities awards, медал на Кралското фотографско общество, Deutscher Fotobuchpreis, както и наградата на Leica - Hall of Fame Award.
* * *