Начало / Новини / Новини и събития / Представяне на студентския научноприложен семинар „Лузофонски литературни четения – Камойш и Сарамаго в диалог“ в Деня на Португалия

   
Представяне на студентския научноприложен семинар „Лузофонски литературни четения – Камойш и Сарамаго в диалог“ в Деня на Португалия

Катедрата по португалистика и лузофонски изследвания и научноизследователска катедра „Жозе Сарамаго“ към Факултета по класически и нови филологии проведоха второто издание на студентския научноприложен семинар „Лузофонски литературни четения“, който тази година бе на тема „Камойш и Сарамаго в диалог“.

Семинарът бе посветен на 450 години от издаването на ренесансовата епопея на Луиш Ваш де Камойш „Лузиадите“ и 100 години от рождението на португалския Нобелов лауреат Жозе Сарамаго.

Резултатите от семинара бяха представени на честването на Деня на Португалия, Камойш и португалските общности във Факултета по класически и нови филологии на Софийския университет. На честването присъстваха посланикът на Португалия Н. Пр. г-жа Ана Мария Рибейро да Силва, студенти, преподаватели и докторанти в специалност „Португалска филология“.

1

На сцената на университетския театър „Алма Алтер“ студенти от втори и четвърти курс прочетоха откъси от пиесата на Жозе Сарамаго „Що да сторя с тази книга?“. Посланикът на Португалия поздрави организаторите на семинара и връчи сертификати на участниците Ема Цветанова, Петя Алексиева, Любослава Аспарухова, Антоанета Стойчева, Петя Манолова, Пресила Няголова и Теодора Бакалова.

3

В рамките на семинара се проведе обсъждане на драматургичната пиеса на Жозе Сарамаго „Що да сторя с тази книга?“, посветена на Камойш и „Лузиадите“. Написана през 80-те години на ХХ век, пиесата повдига актуални и днес въпроси за взаимоотношенията на изкуството с властовите структури, за цензурата и автоцензурата, за гражданското съзнание на творците, за употребите на литературата. В практическото обучение за четене на избрани откъси от пиесата бяха разяснени дихателните техники, подходящи за публична реч и за преодоляване на „сценичната треска“.

4

Бяха проследени конкретните артикулационни особености при учленяването на фонологичните сегменти, а именно алофоните на съскаво-шушкавата архифонема, напрегнатата вибрантна фонема, някои полувисоки гласни и носовите дифтонги в европейската правоговорна норма, а също така фразовото ударение при фонологичните синтагми и изграждането на интонационната мелодия на изреченията със съобщителен, въпросителен и възклицателен строеж, както и въвеждането на паузи с оглед да се потенциализира предаването на поетичното послание и емоционалните съдържания на драматургичния текст.

5

Лектори в семинара бяха преподавателите от Катедрата по португалистика и лузофонски изследвания проф. д-р Яна Андреева, доц. д-р Весела Чергова и гл. ас д-р Илияна Чалъкова.

2-1