Начало / Новини / Новини и събития / Научно-практически форум “Креативност и иновации в образованието”

   
Научно-практически форум “Креативност и иновации в образованието”

В Софийския университет “Св. Климент Охридски” се провежда научно-практически форум “Креативност и иновации в образованието”, в рамките на който се представя опита на изследователи и практици от иновативни детски градини и училища в България, САЩ, Великобритания, Канада, Индия, Холандия, Китай и Норвегия. Събитието е организирано от Факултета по науки за образованието и изкуствата.

Водещ на форума е доц. дн Данаил Данов от Факултета по науки за образованието и изкуствата, който на тържественото откриване в Аулата заяви, че събитието има за цел да търси добрите идеи и верните решения в името на бъдещето. Защото ако децата са 20-30 процента от населението на всяка една страна, то те са стопроцентовото бъдеще, посочи той.

1-1

Обръщайки се към участниците във форума, ректорът на Софийския университет проф. дфн Анастас Герджиков заяви, че за него е удоволствие да присъства на неговото откриване. Той подчерта, че и двете теми са важни – образованието – особено в предучилищна и предучилищна възраст, а темата на събитието “Креативност и иновации в образованието” показва, че педагогическата науката се развива. „А тя трябва да се развива, защото светът около нас се развива толкова бързо, че трябва да адаптираме и образованието към тези промени. Надявам се, че методите, които ще обсъдите, ще допринесат за по-доброто образование на децата от най-ранна възраст, ще ги направят гъвкави хора, които могат цял живот да учат и да се развиват, защото светът ще го изисква от тях“, каза ректорът и пожела на чуждестранните участници приятно прекарване в София и в Софийския университет.

3-3

Деканът на Факултета по науки за образованието и изкуствата доц. Милен Замфиров изрази радостта си от провеждането на форума. По думите му, това показва желанието на академичната общност, както и на родителите, и учителите в търсенето и прилагането на съвременните методи в образованието. По думите му, Факултетът винаги ще подкрепя подобни инициативи, които разкриват съвременния облик на най-стария университет в страната. В края на изказването си доц. Замфиров пожела успешна и ползотворна работа на всички участници.

6-6

Заместник-министърът на образованието и науката г-жа Деница Сачева приветства всички присъстващи и изрази радостта си да присъства на научния форум. „В глобализиращия се и дигитален 21 век креативността, иновациите и предприемачеството повече от всякога са в сърцето на световната икономика, култура, социален просперитет“, посочи тя и допълни, че това налага мащабни трансформации на образователните системи и неслучайно образованието е толкова високо в политическия дневен ред в България, Европа и света. Заместник-министър Сачева посочи, че в рамките на мандата на настоящото правителство в България в образователната система ще бъдат инвестирани повече от 2 млрд. лв. В изказването си тя отбеляза важността от трансформиране и на висшите училища. Деница Сачева отбеляза, че форумите, организирани от Факултета по науки за образованието и изкуствата показват, че има желание за лидерство и за това да се подготвят повече и по-качествени студенти. По думите й, в Министерството на образованието и науката се стремят да отворят системата повече към иновации, възможности за креативния учител да експериментира, да работи и да предлага индивидуални подходи, защото качеството на българското образование най-вече зависи от качеството на българските учители. Тя изтъкна политиките, които провеждат по отношение на иновативните училища, които вече са почти 396 в цялата страна.

10-10

„Бихме искали бъдещите европейски и български граждани да бъдат създатели, а не потребители, а за да могат те да бъдат създатели, трябва преди това да имаме учители, които да създават“, каза Деница Сачева, пожела успех на форума и отбеляза, че в Министерството на образованието и науката очакват идеи и предложения за подобрение на политиката за насърчаване на иновациите в България.

Важна част от програмата на двудневния форум са предварителните дискусии по работни групи, в които участниците формулираха предложения за улесняване въвеждането на иновациите и насърчаване креативността в детската градина, началното и средното училище. Работната група за предучилищно образование даде предложения за създаване на процедура за иновативни детски градини. Тези препоръки ще бъдат представени пред форума и ще бъдат изпратени до Министерството на образованието и науката.

5-5

Програмата на събитието включва още представяне на опита на американския щат Южна Каролина в политиките за креативност и иновации в образованието, както и въвеждането на Монтесори педагогиката в държавните училища от страна на световноизвестния изследовател проф. д-р Брук Кулкласур, директор на изследователския институт “Ралей” към университета “Фърман”.

Отговори на въпроса “Има ли нужда образованието от ”нова вълна”?” ще даде образователният футурист от Великобритания Грег Ботрил, автор на книгата “Може ли да отида и играя?”.

7-7

Тенденциите в норвежкото гимназиално образование ще представи Камила Милър, учител в Монтесори гимназия и член на Борда на директорите на Монтесори Европа.

Специално място на форума е отделено на реализирани и предстоящи иновативни педагогически практики в България, осъществявани от студенти и преподаватели на Софийския университет.

Форумът се организира от преподаватели от Факултета по науки за образованието и изкуствата на Софийския университет “Св. Климент Охридски”, както и от студенти, завършили програми за следдипломни квалификации в областта на Монтесори-педагогиката и медийно-дигиталната грамотност, предлагани вече четвърта година от най-старото висше учебно училище у нас.

Повече информация за лекторите, работните групи и работилниците: www.montessoriforteachers.net