Начало / Университетът / Факултети / Стопански факултет / Новини от факултета / 40 студенти успешно завършиха третото издание на курса по социално предприемачество

   

24.06.2019

 

40 студенти успешно завършиха третото издание на Курса по социално предприемачество

 

През март 2019 стартира третото издание на курса по социално предприемачество към Стопанския факултет на Софийски университет, организиран съвместно от Център „Ринкър“ и Обединени идеи за България. Курсът бе посетен от повече от 80 участници, като 40 от тях успешно завършиха семестриалния предмет. Средният успех на завършилите е 5.75. Благодарим ви за старанието и мотивацията, и вярваме, че със сигурност ще станете успешни социални предприемачи.

64476505_341894073156081_380961030764756992_n

Студентите имаха възможност да придобият практически знания и умения, свързани с изграждане, финансиране и управление на социално предприятие. Дискутирайки казуси от България и света, студентите успяха да научат основните стъпки, предизвикателства и цели във фазите на дизайн, стартиране и скалиране на успешни предприемачески инициативи със социален елемент.
Гост-лектори бяха нашите приятели от „Заслушай се“, „ClaimCompass“, „Заедно в час“, „Таратанци“, Мирослава Станева от сладкарница „Неделя“, Кирил Петрунов от „Лев Инс“. В допълнение студентите анализираха бизнес моделите на редица международни социални предприятия, сред които Ruby Cup, Danimal и Care Kenya.

64887008_349325285780354_2771843000869847040_n-600x450

Какво споделиха нашите студенти:
„Искам да благодаря още веднъж за този курс, който определено бе най-полезният лично за мен. Промени гледната ми точка за определени неща и най-важното за мен – върна ми надеждите за университета.“, студент „Икономика и финанси“, Стопански факултет.

„Отново благодаря за цялото старание, което полагате и вдъхновението, което ни предадохте! Страхотни сте!“, студентка „Стопанско управление с английски език“, Стопански Факултет.

„Не съм вярвал, че в рамките на 30 учебни часа може да се предадат толкова полезни практически знания. Вие доказахте, че може!“, социален предприемач.

В съдържанието на курса бяха включени анализи на различни бизнес структури, методи за управление на ресурси, структуриране на екип и добри практики за постигане на устойчивост на предприятието. Студентите разглеждаха стратегии, рискове и предизвикателства при стартиране и управление на социално предприятие.

64896604_658048984657981_3240814409815162880_n-600x450

Практическата насоченост на курса, за сметка на силно ограничена теоретична постановка, бе от основните предимства на предмета, което предразположи и студентите към активно посещение на лекциите и участие в дискусиите.

В курса бяха разгледани теми като въведение в социалното предприемачество, генериране и валидиране на идеи, бизнес модел Канвас, източници на капитал и финансово планиране. Студентите активно вземаха участие по време на дискусиите, свързани с маркетинг стратегиите, рисковете пред социалния бизнес, както и техниките за продажби и привличане на клиенти.

Как да отсеем идеите с по-висок потенциал? Как да определим целевата си група и да получим достоверна обратна връзка за нашия продукт или услуга? Кои са работещите техники за тестване и валидация? Тези и още много теми бяха дискутирани от лекторите и участниците в курса по време на лекцията за генериране и валидиране на идеи.

Какво е Value Proposition Canvas? За да обяснят бизнес модела, лекторите използваха пример за плюсовете и минусите на автомобилите “Tesla”. Целта беше да посочат важните точки в изработването на един бизнес план: Какво трябва да знаеш за продукта? Какво трябва да знаеш за клиентите? Какво ще се случи след 6 месеца? А след 1 година? Но пък в бизнеса нищо не се случва така, както сме го очаквали. Сблъсквайки се с реалността, предприемачът трябва да приеме грешките си и да вложи нови креативни идеи.

За архитектурата на добрия екип за един стартиращ (социален) бизнес, лекторите посъветваха бъдещите предприемачи в малкия екип да има разнообразие – и да не наемат хора с еднакви на техните собствени интереси. Така винаги ще получават различни гледни точки и важните въпроси ще бъдат разглеждани през различни призми.

64738351_391731838106367_7266994642317475840_n

За източниците на капитал, лекторите обясниха на неспециалистите какво е “break even point”. Кога и как успешно се постига тази точка? Какво са паричните потоци, кои са изходящите парични потоци? Как да следим маржа? Как разбираме кои месеци са доходоносни и кои не? Как се предвиждат буфери? Въпросите излитаха един след друг, тъй като управлението на финансите е сред най-интересните теми за участниците в курса.

Как да презентираме успешно пред клиенти? Как да задържим вниманието им до последния слайд? Колко дълго трябва да бъде обръщението ни и какви са нашите ключови послания? На тези и още въпроси отговорихме, разглеждайки най-важните тактики при презентиране. За щастие, студентите бяха усвоили всички съвети и това си пролича при представянето на проектите им след приключването на курса.

От гледна точка на маркетинга, разгледахме маркетинговата фуния, таргетирането на рекламни кампании, както и приложението на различни маркетинг инструменти за различни цели и бизнеси.
Говорейки за техниките за продажби и привличане на клиенти, отговорихме на въпросите кога стават успешните продажби, как се градят дългогодишни връзки с клиенти, и какви са етапите, през които трябва да минем, за да спечелим доверието на клиента и да останем негови консултанти за много години напред.

По време на лекцията за социално предприемачество и предизвикателства пред растежа обяснихме кои са основните канали за растеж на социалните предприятия, какви са плюсовете и минусите на франчайзингът, както и какви са условията, за да е възможно закупуването/финансирането на социално предприятие от по-голям търговски бизнес.

64978365_438912720223634_7567008935555629056_n-600x450

“Един риск може да има и позитивен, и негативен ефект, зависи от редица фактори, както и вашия отговор на този риск.”, сподели с аудиторията Диди по време на лекцията за рисковете пред социалния бизнес. Какви са видовете риск според пазарния, оперативния, организационния, финансовия и политическия пазар? Разгледахме ги детайлно и дадохме пример за всеки един от тях.

Говорихме си за стойността, която всеки един бизнес би могъл да преследва и каква линия трябва да следва, за да бъде максимално потенциален: стойност за клиента, стойност за бизнеса, стойност за планетата и обществото.
Очаквайте подробности за нашите следващи проекти, като повече информация можете да получите както на сайта на ОИБ (www.oib.bg), така и на нашата фейсбук страница- „Обединени идеи за България“.